Porównanie szacunkowych kosztów na koniec pierwszego cyklu życia opon, w oparciu o (I) wewnętrzne dane na temat trwałości opon zebrane przez dział sprzedaży Michelin w okresie od stycznia 2018 r. do kwietnia 2022 r. w Europie oraz oszacowanie przebiegu na podstawie cech konstrukcyjnych dla opon użytkowanych głównie na autostradach i głównych drogach, (II) obliczenia zużycia paliwa przy użyciu narzędzia VECTO, (III) średnie ceny sprzedaży opon na europejskim rynku zamienników (594 EUR za oponę 315/80 R 22.5 MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ Z & D, 603 EUR za oponę 315/70 R 22.5 MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ Z2 & D2) oraz (IV) uśrednioną cenę za usługę montażu opon (25 EUR kaucji). Orientacyjna cena 1,65 EUR/l w oparciu o profesjonalny wskaźnik cen oleju napędowego CNR w marcu 2022 r. we Francji, bez podatku VAT.
- Ciągnik siodłowy 4x2 + naczepa 3-osiowa z oponami 385/55 R22.5 MICHELIN X® MULTI™ T2
- Certyfikowane wartości oporu toczenia z VECTO
- Porównanie: MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ Z2/D2 315/70 R 22.5, MICHELIN X® MULTI™ ENERGY™ Z/D 315/70 R 22.5 i MICHELIN X® MULTI™ Z/D 315/70 R 22.5
- Wyniki mogą się różnić w zależności od obciążenia, drogi, pogody i warunków jazdy
Szacowane oszczędności CO2:
Oszczędności materiałowe związane ze zużyciem paliwa:
Wzrost zużycia paliwa w litrach x 1000 (aby uzyskać wynik na 100 000 km) x 3,24 (a)
Oszczędności materiałowe związane ze zużyciem opon:
Koszt opony / 600 € (b) x 70 kg (c) X 2,3 (d)
(a) Współczynnik emisji wynoszący 3,24 kg CO2 na 1 l oleju napędowego pochodzi z obliczeń dotyczących analizy cyklu życia, przeprowadzonych przez organizację ADEME (francuska agencja środowiska i zarządzania energią) dla czystego oleju napędowego. Obejmuje on emisje podczas etapów produkcji oleju napędowego (17%) oraz podczas jego spalania (83%). Źródło: ADEME Base Empreinte, Etude Carbone, Version 22.0.0, 02/08/2022.
(b) Średnia cena sprzedaży opony na europejskim rynku wymiany wynosi 600 EUR.
(c) Średnia waga nowej opony wynosi 70 kg.
(d) Współczynnik emisji wynoszący 2,3 kg CO2 na 1 kg opony pochodzi z obliczeń analizy cyklu życia dla produkcji opony (nazywanej „cradle to gate” – „od kołyski do drzwi”), przeprowadzonych wewnętrznie przez firmę Michelin zgodnie z zasadami wykonywania obliczeń określonymi przez organizację branżową producentów opon (za pośrednictwem Tyre Industry Projec, TIP, globalnej organizacji na rzecz zrównoważonego rozwoju, zrzeszającej 10 producentów opon). Analiza obejmuje etapy wydobycia surowców, transportu, produkcji i dystrybucji. Źródło: UL Environment Standard, „Product Category Rules for preparing an Environmental Product Declaration for the product category: Tires”, w. 3.05, luty 2022 r.