Porównanie
szacunkowych kosztów na
koniec pierwszego cyklu życia opon, w oparciu o (I) wewnętrzne dane na temat
trwałości opon zebrane przez dział sprzedaży Michelin w okresie od stycznia
2018 r. do kwietnia 2022 r. w Europie oraz oszacowanie przebiegu na podstawie
cech konstrukcyjnych dla opon użytkowanych głównie na autostradach i głównych
drogach, (II) obliczenia zużycia paliwa przy użyciu narzędzia VECTO, (III)
średnie ceny sprzedaży opon na europejskim rynku zamienników (600
EUR za oponę 315/70 R 22.5 MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ Z2
& D2 i
600
EUR za oponę 315/70 R 22.5 MICHELIN X® MULTI™
ENERGY™ Z2 & D2
i 600
EUR za oponę 315/70 R 22.5 MICHELIN X® MULTI™ Z
& D ) oraz (IV) uśrednioną cenę za usługę montażu opon (25 EUR kaucji).
Orientacyjna cena 1,65 EUR/l w oparciu o profesjonalny wskaźnik cen oleju
napędowego CNR w marcu 2022 r. we Francji, bez podatku VAT.
W przypadku gamy MULTI ENERGY 2
wprowadzonej na rynek we wrześniu 24 r. wykorzystaliśmy wewnętrzne badanie
oparte na narzędziu symulacyjnym Ladoux Research Centre, 2024. Przebieg (pierwsza żywotność) : 315/70R22.5 X
Multi Energy Z2 : 96vs X Multi Energy Z, 315/70R22.5 X Multi Energy D2 : 91 vs
X Multi Energy D; średnio -7,33%.
Ciągnik siodłowy 4x2 + naczepa
3-osiowa z oponami 385/55 R22.5 MICHELIN X® MULTI™ T2
Certyfikowane wartości oporu
toczenia z VECTO
Porównanie: 315/70 R 22.5
MICHELIN X® LINE™ ENERGY™ Z2/D2, 315/70 R 22.5 MICHELIN X® MULTI™ ENERGY™ Z2/D2, i
315/70 R 22.5 X® MULTI™ Z&D
Wyniki mogą się różnić w
zależności od obciążenia, drogi, pogody i warunków jazdy
Szacowane
oszczędności CO2:
Oszczędności materiałowe związane
ze zużyciem paliwa:
Wzrost zużycia paliwa w litrach x
1000 (aby uzyskać wynik na 100 000 km) x 3,24 (a)
Oszczędności materiałowe związane
ze zużyciem opon:
Koszt opony / 600 € (b) x 70 kg
(c) X 2,3 (d)
(a) Współczynnik emisji wynoszący
3,24 kg CO2 na 1 l oleju napędowego pochodzi z obliczeń dotyczących analizy
cyklu życia, przeprowadzonych przez organizację ADEME (francuska agencja
środowiska i zarządzania energią) dla czystego oleju napędowego. Obejmuje on
emisje podczas etapów produkcji oleju napędowego (17%) oraz podczas jego
spalania (83%). Źródło: ADEME Base Empreinte, Etude Carbone, Version 22.0.0,
02/08/2022.
(b) Średnia cena sprzedaży opony
na europejskim rynku wymiany wynosi 600 EUR.
(c) Średnia waga nowej opony
wynosi 70 kg.
(d) Współczynnik emisji wynoszący
2,3 kg CO2 na 1 kg opony pochodzi z obliczeń analizy cyklu życia dla produkcji
opony (nazywanej „cradle to gate” – „od kołyski do drzwi”), przeprowadzonych
wewnętrznie przez firmę Michelin zgodnie z zasadami wykonywania obliczeń
określonymi przez organizację branżową producentów opon (za pośrednictwem Tyre
Industry Projec, TIP, globalnej organizacji na rzecz zrównoważonego rozwoju,
zrzeszającej 10 producentów opon). Analiza obejmuje etapy wydobycia surowców,
transportu, produkcji i dystrybucji. Źródło: UL Environment Standard, „Product
Category Rules for preparing an Environmental Product Declaration for the
product category: Tires”, w. 3.05, luty 2022 r.