Pogłębianie bieżnika polega na usunięciu kilku milimetrów gumy z rowków bieżnika w celu przywrócenia ich głębokości.
Opony MICHELIN, które można pogłębiać posiadają symbol „U” lub napis „REGROOVABLE” na boku.
Zgodnie z par. 23 ust. 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. z 2016 r. poz. 2022) autobus o dopuszczalnej prędkości do 100 km/h powinien być wyposażony w opony homologowane według Regulaminu nr 54 EKG ONZ; nie dopuszcza się opon bieżnikowanych na osiach z kołami pojedynczymi, o ile nie są one osiami składowymi*, oraz nie dopuszcza się na żadnej z osi opon o pogłębionych (nacinanych) rowkach bieżnika.
Pogłębianie oryginalnej rzeźby bieżnika w nowej oponie MICHELIN lub w oponie bieżnikowanej MICHELIN Remix zwiększa żywotność opony o kolejnych 25%(1).
Oszczędność do 5% paliwa(2).
Opór toczenia spada wraz z zużywaniem się opony, zatem pogłębienie bieżnika wykonuje się, gdy opory toczenia opony są najmniejsze. Pogłębienie bieżnika, gdy opory toczenia opony są najmniejsze, pozwala zmniejszyć zużycie paliwa przez pojazd.
25% dodatkowych kilometrów, które zapewnia pogłębianie opon, dotyczy fazy, w której zużycie paliwa jest najniższe.
Większa przyczepność oznacza bezpieczniejszą jazdę. Pogłębianie, zwiększając głębokość bieżnika, zwiększa przyczepność opony, dzięki czemu wzrasta bezpieczeństwo jazdy. Przyczepność poprzeczna i trakcja opony pogłębionej na mokrej nawierzchni są o mniej więcej 10% większe niż w przypadku zużytych opon tego sa- mego typu(3).
Niższa
emisja CO2
Mniej
odpadów
Mniej
surowców
Pogłębianie chroni środowisko poprzez obniżenie zużycia paliwa i przedłużenie przebiegu opon.
Pogłębianie wydłuża żywotność opon w momencie, gdy zużycie paliwa związane z ich pracą jest najniższe.
Wydłużenie żywotności nowych opon MICHELIN i opon bieżnikowanych MICHELIN Remix o 25%(1) umożliwia zaoszczędzenie 1 opony na każde 4 pogłębione opony.
Pogłębianie nie ma negatywnego wpływu na akceptację karkasu do bieżnikowania w technologii MICHELIN Remix. Odsetek opon przyjętych do bieżnikowania MICHELIN Remix jest identyczny podobny dla opon MICHELIN pogłębionych i niepogłębionych: 89%(4).
Osoba wykonująca pogłębianie jest odpowiedzialna za operację, w szczególności jeżeli jest ono wykonywane niezgodnie z zaleceniami Michelin (pogłębianie odpowiednie dla danej rzeźby i głębokości bieżnika, lameli itd.).
Pogłębianie powinno być wykonane, gdy pozostało jeszcze 2-4 mm głębokości oryginalnej rzeźby bieżnika. Stosując się do powyższego zalecenia, możesz:
Pogłębianie nie jest wskazane, jeżeli:
Opona ma takie uszkodzenia, jak liczne przebicia, przecięcia, otarcia, wyrwania gumy bieżnika itp. W przypadku tego typu uszkodzeń występuje utlenianie się stalowych warstw opasania (korozja), co może prowadzić do przyspieszonego zużycia opony, a nawet gwałtownego ujścia powietrza.
Montaż opon pogłębianych
Przed oddaniem opon do pogłębiania radzimy zaopatrzyć się w opony zapasowe, tak aby pogłębianie nie spowodowało przestoju pojazdu.
Pogłębianie należy przeprowadzać w pomieszczeniu ze sprawną wentylacją za pomocą wycinarki z elektrycznie podgrzewanym ostrzem.
Mimo że Michelin zaleca pogłębianie opon na oś prowadzącą autobusów i ciężarówek, nie wszyscy użytko-wnicy opon stosują się do tego zalecenia.
Ponadto, w niektórych krajach montaż opon pogłębionych na przedniej osi pojazdu jest niedozwolony.
Aby zoptymalizować przebieg opon i obniżyć koszty ich użytkowników, dostępne są specjalne schematy pogłębiania opon na oś prowadzącą do montażu na osi napędowej. Nacinanie opon zgodnie z tymi sche-matami zapewnia przyczepność i trakcję.