Pogłębianie

ZASADY POGŁĘBIANIA

Pogłębianie bieżnika polega na usunięciu kilku milimetrów gumy z rowków bieżnika w celu przywrócenia ich głębokości.

Opony MICHELIN, które można pogłębiać posiadają symbol „U” lub napis „REGROOVABLE” na boku.

Zgodnie z par. 23 ust. 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. z 2016 r. poz. 2022) autobus o dopuszczalnej prędkości do 100 km/h powinien być wyposażony w opony homologowane według Regulaminu nr 54 EKG ONZ; nie dopuszcza się opon bieżnikowanych na osiach z kołami pojedynczymi, o ile nie są one osiami składowymi*, oraz nie dopuszcza się na żadnej z osi opon o pogłębionych (nacinanych) rowkach bieżnika.

Korzyści z pogłębiania

WIĘKSZY PRZEBIEG

Pogłębianie oryginalnej rzeźby bieżnika w nowej oponie MICHELIN lub w oponie bieżnikowanej MICHELIN Remix zwiększa żywotność opony o kolejnych 25%(1).

WIĘKSZA OSZCZĘDNOŚĆ PALIWA

Oszczędność do 5% paliwa(2).

Opór toczenia spada wraz z zużywaniem się opony, zatem pogłębienie bieżnika wykonuje się, gdy opory toczenia opony są najmniejsze. Pogłębienie bieżnika, gdy opory toczenia opony są najmniejsze, pozwala zmniejszyć zużycie paliwa przez pojazd.

25% dodatkowych kilometrów, które zapewnia pogłębianie opon, dotyczy fazy, w której zużycie paliwa jest najniższe.

WIĘKSZA PRZYCZEPNOŚĆ

Większa przyczepność oznacza bezpieczniejszą jazdę. Pogłębianie, zwiększając głębokość bieżnika, zwiększa przyczepność opony, dzięki czemu wzrasta bezpieczeństwo jazdy. Przyczepność poprzeczna i trakcja opony pogłębionej na mokrej nawierzchni są o mniej więcej 10% większe niż w przypadku zużytych opon tego sa- mego typu(3).

NIŻSZY POZIOM NEGATYWNEGO ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO NATURALNE

Niższa
emisja CO2

Mniej
odpadów

Mniej
surowców

Pogłębianie chroni środowisko poprzez obniżenie zużycia paliwa i przedłużenie przebiegu opon.

Pogłębianie wydłuża żywotność opon w momencie, gdy zużycie paliwa związane z ich pracą jest najniższe.

Wydłużenie żywotności nowych opon MICHELIN i opon bieżnikowanych MICHELIN Remix o 25%(1) umożliwia zaoszczędzenie 1 opony na każde 4 pogłębione opony.

Pogłębianie nie ma negatywnego wpływu na akceptację karkasu do bieżnikowania w technologii MICHELIN Remix. Odsetek opon przyjętych do bieżnikowania MICHELIN Remix jest identyczny podobny dla opon MICHELIN pogłębionych i niepogłębionych: 89%(4).

Pogłębianie w praktyce

Osoba wykonująca pogłębianie jest odpowiedzialna za operację, w szczególności jeżeli jest ono wykonywane niezgodnie z zaleceniami Michelin (pogłębianie odpowiednie dla danej rzeźby i głębokości bieżnika, lameli itd.).

Pogłębianie powinno być wykonane, gdy pozostało jeszcze 2-4 mm głębokości oryginalnej rzeźby bieżnika. Stosując się do powyższego zalecenia, możesz:

  • łatwo odtworzyć rzeźbę bieżnika
  • Ustawić głębokość pogłębiania tak, aby grubość gumy między dnem rowka bieżnika a opasaniem wynosiła co najmniej 2 mm

Pogłębianie nie jest wskazane, jeżeli:

Opona ma takie uszkodzenia, jak liczne przebicia, przecięcia, otarcia, wyrwania gumy bieżnika itp. W przypadku tego typu uszkodzeń występuje utlenianie się stalowych warstw opasania (korozja), co może prowadzić do przyspieszonego zużycia opony, a nawet gwałtownego ujścia powietrza.

Montaż opon pogłębianych

Przed oddaniem opon do pogłębiania radzimy zaopatrzyć się w opony zapasowe, tak aby pogłębianie nie spowodowało przestoju pojazdu.

WYMOGI TECHNICZNE

Pogłębianie należy przeprowadzać w pomieszczeniu ze sprawną wentylacją za pomocą wycinarki z elektrycznie podgrzewanym ostrzem.

  • Pogłębianie należy przeprowadzać w pomieszczeniu ze sprawną wentylacją za pomocą wycinarki z elektrycznie podgrzewanym ostrzem.
  • Dla każdego rozmiaru i rzeźby bieżnika opony jest podana właściwa dla niej głębokość i schemat pogłę-biania. Zalecamy użycie zaokrąglonego ostrza. Ze względu na zaokrąglony profil ostrza, szerokość rowków będzie się nieznacznie zmniejszać wraz z zużywaniem się opony.
  • Dla każdego rozmiaru i rzeźby bieżnika opony jest podana właściwa dla niej głębokość i schemat pogłę-biania. Wszelkie uszkodzenia należy naprawić, a niezadowalające naprawy skorygować. Jeśli na bieżniku widoczne są liczne przecięcia, spękania, rozdarcia lub wyrwania gumy, nie zaleca się pogłębiania takiej opony.
  • Głębokość bieżnika należy mierzyć w kilku miejscach na obwodzie tocznym opony. Głębokość nacinania należy dobierać do najmniejszej wartości pomiaru głębokości bieżnika. Obecnie większość bieżników ma wskaźniki głębokości pogłębiania, które pozwalają na dokładne ustawienie ostrza.
  • Należy pogłębić wszystkie rowki ze wskaźnikiem zużycia bieżnika.
  • W przypadku nierównomiernego zużycia, technicznie dopuszczalne jest pogłębienie tylko części bieżnika.
  • Opony bieżnikowane MICHELIN Remix należy pogłębiać według schematu dostarczonego przez producenta.
  • Wszystkie szerokości pogłębiania są wartościami przybliżonymi.
  • W przypadku pogłębiania opon MICHELIN niewymienionej w katalogu, prosimy o kontakt z Przedstawicielem Techniczno-Handlowym Michelin.

SCHEMATY POGŁĘBIANIA OPON NA OŚ PROWADZĄCĄ DO MONTAŻU NA OSIACH NAPĘDOWYCH

Mimo że Michelin zaleca pogłębianie opon na oś prowadzącą autobusów i ciężarówek, nie wszyscy użytko-wnicy opon stosują się do tego zalecenia.
Ponadto, w niektórych krajach montaż opon pogłębionych na przedniej osi pojazdu jest niedozwolony.

Aby zoptymalizować przebieg opon i obniżyć koszty ich użytkowników, dostępne są specjalne schematy pogłębiania opon na oś prowadzącą do montażu na osi napędowej. Nacinanie opon zgodnie z tymi sche-matami zapewnia przyczepność i trakcję.

GŁÓWNE PRZEPISY W KRAJACH EUROPY DOTYCZĄCE POGŁĘBIANIA

Austria

Belgia

Bułgaria

Chorwacja

Czechy

Dania

Unia Euroazjatycka(1)

Finlandia

Estonia

Francja

Niemcy

Grecja

Węgry

Irlandia

Włochy

Łotwa

Litwa

Luksemburg

Holandia

Norwegia

Polska

Portugalia

Rumunia

Serbia

Słowacja

Słowenia

Hiszpania

Szwecja

Szwajcaria

Turcja

Ukraina

Wielka Brytania