(1) Zmniejszenie zużycia paliwa o 5,4%: badanie wewnętrzne przeprowadzone pod nadzorem DEKRA (raport nr 21CPAEXT-030) w dniu 5 maja 2021 r. na torach testowych MICHELIN w Ladoux (Francja). Na dwóch identycznych pojazdach ciężarowych Volvo FH 500 wyposażonych w nowe opony MICHELIN X® Line Energy™ Z2 i D2 315/70 R 22.5, każdy sprzężony z naczepą Schmitz Cargobull wyposażoną w opony MICHELIN X® Line Energy™ T 385/55 R 22.5, pełne obciążenie (40 ton), identyczne ciśnienia (8,5 b, 7,5 b i 9,0 b), porównanie opon nowych i pogłębionych (R5 mm). Wyniki mogą się różnić w zależności od warunków pogodowych, rodzaju nawierzchni, rozmiaru opon i stylu jazdy.
(2) W porównaniu do zużytej, nie pogłębionej opony MICHELIN. Informacje zaczerpnięte z zaleceń federacji francuskich producentów opon TNPF z 2019 r., Zgodnie z którymi pogłębianie zużytych opon wydłuża żywotność opony przy użyciu całej dostępnej gumy.
(3) Na mokrym podłozu opony pogłebione oferuja ok. 10% wieksza przyczepnosc poprzeczna i trakcje w porównaniu do takich samych zuzytych opon. Badanie wewnetrzne przeprowadzone przez Michelin w 2010 r. W Ladoux (Francja),na polerowanym torze betonowym; wyniki moga sie róznic w zaleznosci od warunków uzytkowania.
(4) Większa redukcja emisji CO2 w modelu Michelin multi-life dzięki oszczędnościom paliwa związanym z pogłębianiem bieżnika (do 5,4% mniej (1)). Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi w rzeczywistych warunkach użytkowania, opony w rozmiarze 315/70 R 22.5 na osiach kierujących i napędowych ciągników 4x2, które przekroczyły ponad 50% zużycia, w zastosowaniach GRN i TGR. Średni przebieg opon MICHELIN X® Line Energy™ Z2 i MICHELIN X® Line Energy™ D2 wynosi 232 200 km przed pogłębieniem bieżnika* (*źródło i obliczenia wewnętrzne Michelin, oparte na pomiarach przeprowadzonych na 488 osiach przez zespoły Michelin podczas wizyt klientów w Austrii, Belgii, Chorwacji, Czechach, Francji, Niemczech, Grecji, Węgrzech, Włoszech, Holandii, Polsce, Portugalii, Rumunii, Serbii, Słowenii, Hiszpanii, Turcji, w okresie od 2020 do 2023 roku) i symulacji na podstawie zebranych wyników z ekstrapolacją żywotności do pozostawionych 3 mm. Wyniki mogą się różnić w zależności od warunków pogodowych i rodzaju drogi. Biorąc pod uwagę, że dzięki pogłębianiu bieżnika nasze opony pokonują do 25% (2) km więcej, daje to 58 050 km (232 200 x 25%). Oszczędności paliwa obliczono na podstawie dystansu pokonanego przez pogłębione opony (58 050 km) przy średnim zużyciu 29,5 l/100 km dla nowych opon i 27,91 l/100 km dla opon pogłębionych (źródło: raport DEKRA nr 21CPAEXT-030). 29,5 x 5,4%, tj. oszczędność 1,59 l/100 km dla ciągnika siodłowego i naczepy tridem (tj. 12 opon). Zatem oszczędność 0,13 l/100 km na oponę (1,59 l/12), czyli 0,13 l x 58 050 km/100 = 77 litrów paliwa zaoszczędzonego podczas jazdy z pogłębionym bieżnikiem, tj. oszczędność 77 litrów oleju napędowego x 3,24 kg CO2 = 251 kg CO2. Współczynnik emisji wynoszący 3,24 kg CO2 na 1 litr oleju napędowego opiera się na obliczeniach analizy cyklu życia przeprowadzonych przez ADEME dla czystego oleju napędowego. Obejmuje on emisje na etapach produkcji oleju napędowego (17%) i podczas spalania (83%). Źródło: ADEME. Base Empreinte, Étude Carbone (Badanie emisji dwutlenku węgla), wersja 22.0.0, 02/08/2022. Zatem 77 x 3,24 kg CO2 = 251 kg CO2.
(5) Mieszanka i wzór bieżnika opon MICHELIN Remix® są w dużej mierze takie same, jak w nowych oponach MICHELIN. 90% asortymentu opon* MICHELIN Remix® jest produkowanych w tej samem formie i z tych samych materiałów, co nowe opony MICHELIN. Dzięki czemu ich osiągi są porównywalne. Oceny wewnętrzne przeprowadzone przez Centrum Badawczo-Technologiczne Michelin i na podstawie opinii klientów zbieranych w Europie od 2015 roku.
(6) Redukcja emisji CO2 osiągnięta dzięki modelowi Michelin multi-life zwiększa się również dzięki oszczędnościom surowców związanym z bieżnikowaniem. Jeśli chodzi o oszczędność materiału, średnia waga nowej opony MICHELIN wynosi 70 kg*. Średnia waga opony gotowej do bieżnikowania to 50 kg**. Wpływ opony bieżnikowanej na emisję CO2 jest powiązany z oszczędnością materiałów, tj. 50 kg zaoszczędzonych surowców lub 115 kg CO2 przy wskaźniku 2,3 kg CO2*** na kg surowców.
*Badanie wewnętrzne oparte na najlepiej sprzedających się rozmiarach opon MICHELIN PL na rynku europejskim 315/80 R 22.5, 315/70 R 22.5 i 385/65 R 22.5.
**Według publikacji TNPF z 2023 r.: „Bieżnikowanie dzięki ponownemu wykorzystaniu osnowy stanowiącej około 70% masy opony”. Zatem 70% z 70 kg = około 50 kg.
***Współczynnik emisji wynoszący 2,3 kg CO2 na 1 kg opony opiera się na analizie obliczeń cyklu życia produkcji opony (tzw. „cradle to gate” czyli „od kołyski do bramy”), przeprowadzonej wewnętrznie przez Michelin przy użyciu zasad obliczeniowych opracowanych przez przemysł oponiarski (poprzez globalną organizację Tire Industry Project - TIP - zrzeszającej 10 producentów opon w kwestiach zrównoważonego rozwoju). Obejmuje wydobycie surowców, transport, produkcję i dystrybucję. Źródło: Norma środowiskowa UL, „Zasady kategorii produktu dotyczące przygotowania deklaracji środowiskowej dla kategorii produktu: Opony”, wersja 3.05, luty 2022. Zatem 50 x 2,3 = 115 kg CO2.
*Wskaźnik akceptacji bieżnikowania według marki, dla wszystkich karkasów przedstawionych do pierwszego bieżnikowania w 2024 r. we wszystkich naszych zakładach w Europie (z wyłączeniem karkasów Services and Solutions).
Wskaźnik akceptacji bieżnikowania to stosunek liczby przedstawionych karkasów do liczby bieżnikowanych opon ciężarowych wyprodukowanych z tych karkasów (w tym odpadów z kontroli wstępnej, odpadów produkcyjnych i odpadów z kontroli końcowej) ==> łącznie 1 149 373 karkasów.
MICHELIN jest pionierem, jeśli chodzi o bieżni-kowanie opon: z rozwiązania tego korzysta już od niemal wieku i stale rozwija jego technologię. Przy produkcji opon bieżnikowanych MICHELIN Remix korzystamy z tych samych procedur, co w przypadku naszych nowych opon. Nasi specjaliści pracują w oparciu o najbardziej zaawansowane technologie (radiografia i sze- rografia), które mierzą niezawodność opon MICHELIN Remix i w ten sposób gwarantują najwyższą jakość oraz bezpieczeństwo. Wszystkie fabryki produkujące bieżniki MICHELIN Remix są certyfikowane zgodnie z normami ISO 9001 i ISO 14001, które zapewniają uzyskanie doskonałych osiągów przy zachowaniu szacunku dla środowiska.
Michelin odradza montaż opon bieżnikowanych na osiach prowadzących pojazdów silnikowych. Opony bieżnikowane można montować na drugiej osi ciężarówki w konfiguracji 8x4 lub na osi podnoszonej.
Obniż swoje koszty operacyjne
Ochrona środowiska naturalnego poprzez ograniczanie ilości odpadów
Mniej surowców
Niższa emisja CO2