Montaż nowych opon

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (tekst jednolity z dnia 27 października 2016 r. (Dz.U. z 2016 r. poz. 2022) niedozwolony jest montaż na jednej osi opon różnej konstrukcji, w tym o różnej rzeźbie bieżnika, na kołach jednej osi oraz opon różnej konstrukcji na osiach składowych. Przepisy obowiązujące w poszczególnych krajach mogą się różnić.

Uwaga: Ze względów technicznych odradzamy montaż na jednej osi opon, których różnica średnic przekracza 10 mm.

Montaż opon pogłębianych

Dopuszczalny montaż pogłębianych opon cieżarowych

Uwaga: Ze względów technicznych odradzamy montaż na jednej osi opon, których różnica średnic przekracza 10 mm.

MONTAŻ OPON BIEŻNIKOWANYCH

Opony bieżnikowane w technologii MICHELIN Remix są projektowane i produkowane do montażu na osi napędowej, wleczonej i podnoszonej.
Oponę bieżnikowaną można za to montować na drugiej osi ciężarówki 8x4 lub na osi wleczonej.
Opony bieżnikowane można montować na drugiej osi ciężarówki w konfiguracji 8x4 lub na osi podnoszonej.

UJEDNOLICENIE MONTAŻU OPON BIEŻNIKOWANYCH NA JEDNEJ OSI

Opony bieżnikowane zamontowane w pojeździe muszą być identyczne w zakresie:

  • marki zakładu bieżnikującego
  • rozmiaru
  • budowy
  • symbolu prędkości i indeksu nośnoś
  • typu użytkowania

ZABRANIA SIĘ montażu opon bieżnikowanych różnych marek na jednej osi, bez względu na markę karkasu.

DOPUSZCZALNY jest montaż opon bieżnikowanych tej samej marki, bez względu na markę karkasu.

Schemat dopuszczalnego montażu opon – montaż jednorodny:

Uwaga: Ze względów technicznych odradzamy montaż na jednej osi opon, których różnica średnic przekracza 10 mm.

Głębokość bieżnika na tej samej osi

Maksymalna różnica głębokości głównego rowka bieżnika opon na tym samym etapie życia (pogłębiania/niepogłębiana) zamontowanych na tej samej osi może wynosić do 5 mm.

Przykład 1: maks. różnica na osi:
DOPUSZCZALNA dla ≤ 4 mm



Przykład 2: maks. różnica na osi:
NIEDOPUSZCZALNA dla ≥ 6 mm

DODATKOWE ZALECENIA

Na przednią oś można montować:

Wyłącznie opony z rzeźbą bieżnika F lub Z.

Tę rzeźbę bieżnika opracowano i wykonano tak, by spełniała specyficzne wymagania przednich osi pojazdów: dynamiczne obciążenie, duże kąty skrętu, wysoki przebieg itp. Odradzamy montaż opon MICHELIN Remix, w tym opon z rzeźbą bieżnika Z, na pierwszej osi prowadzącej pojazdów silnikowych. Opony z rzeźbą bieżnika F lub Z mogą posiadać na bokach oznaczenia wskazujące, że bieżnik nie jest kierunkowy, co ma na celu optymalizację opony.

Opony z rzeźbą bieżnika F lub Z mogą posiadać na bokach oznaczenia wskazujące, że bieżnik nie jest kierunkowy, co ma na celu optymalizację opony.

Uwaga: Przy zużyciu bieżnika w 50%, oponę można obrócić dla bardziej równomiernego zużycia bieżnika.

Oponę bieżnikowaną można za to montować na drugiej osi ciężarówki 8x4 lub na osi wleczonej.

Na oś napędową można zamontować:

Rzeźba bieżnika D została opracowana i wykonana tak, by spełniała specyficzne wymagania osi napędowych: przenoszenie momentu obrotowego, przekazanie na podłoże siły hamowania, stosowanie retardera, zwiększone obciążenie osi itd.

Rzeźba bieżnika T posiada indeks nośności i symbol prędkości przystosowane dla pojazdów ciągnionych (przyczepa lub naczepa).

Jeśli montujemy opony z rzeźbą bieżnika Z, należy upewnić się, czy indeks nośności i symbol prędkości odpowiadają wymaganiom danej osi.