ZNACZENIE CIŚNIENIA

ZALECANE CIŚNIENIE

WPŁYW CIŚNIENIA

Dobór odpowiedniego ciśnienia w oponie jest podstawą optymalnych osiągów.

Opona to nie tylko produkt, ale przede wszystkim jedyny element zapewniający kontakt pojazdu z podłożem.

Ma kluczowe znaczenie w zapewnieniu bezpieczeństwa kierowcy oraz przewożonych osób i towarów podczas jazdy. Ciśnienie musi być dokładnie dobrane pod kątem obciążenia oraz warunków użytkowania opony.

Właściwe ciśnienie w oponie jest istotnym elementem zapewniającym bezpieczeństwo oraz prawidłowe osiągi ogumienia. Jazda na takich oponach będzie:

  • Bezpiecznie
  • Płynna
  • Ekonomiczna
  • Wygodna

Mimo to badania i analizy firmy Michelin jednoznacznie dowodzą, że utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponach należy do najczęściej pomijanych obszarów serwisowania pojazdu.

Ciśnienie w oponach i bezpieczeństwo

Nieprawidłowe ciśnienie w oponach ma negatywny wpływ na bezpieczeństwo, przede wszystkim na:

  • Wytrzymałość karkasu.
  • Stabilność jazdy i zachowanie pojazdu.
  • Przyczepność pojazdu.
  • Odporność na różnego rodzaju agresje spotykane na drodze.
WŁAŚCIWE CIŚNIENIE

Zmiany ciśnienia w oponie

Podczas użytkowania opony tracą ciśnienie z różnych powodów:

Niewystarczająca szczelność obręczy (na przykład pęknięcia lub naruszona wytrzymałość spoiny).


Poza zastosowaniem systemów kontrolnych pojazdu najlepszym sposobem na wykrycie nieszczelności w oponach jest regularna kontrola wartości ciśnienia za pomocą ciśnieniomierza.

WPŁYW CIŚNIENIA NA ŻYWOTNOŚĆ OPON

ZALECENIA

  • Ciśnienie w oponach należy sprawdzać regularnie na oponach zimnych, czyli kilka godzin po zatrzy-maniu się pojazdu.
  • NIE WOLNO POMPOWAĆ ROZGRZANYCH OPON
WPŁYW CIŚNIENIA NA ZUŻYCIE PALIWA

Udowodniono zależność między ciśnieniem w oponie a zużyciem paliwa.

Nieprawidłowe ciśnienie w oponach zwiększa opór toczenia, a wraz z nim również zużycie paliwa.

Ciśnienie niższe o 1,5 bara od zalecanego powoduje wzrost zużycia paliwa o 1%*

Zwiększenie zużycia paliwa na oponach z ciśnieniem 7,5 bara w stosunku do zalecanych 9 barów, czyli z zaniżeniem ciśnienia o 17%.